Most Giraltovce
Kategória: Krajina ( Súťaže )
Urbanizmus
V tejto časti Giraltoviec volíme ako najideálnejšie riešenie jednoduché, líniové vedenie lávky, ktorá sa svojou formou snaží zapadnúť do existujúceho kontextu a pôsobiť samozrejme. Vďaka schodisku a rampe na oboch koncoch je umožnený plynulý a čitateľný nájazd a výjazd cyklistov a chodcov. Umiestnenie lávky, nástupných a spevnených plôch rešpektuje všetku vysokú zeleň a nemusí teda dôjsť k ich výrubu. Riešenie zároveň dodáva historickému dubu letnému väčšiu dôležitosť a upriamuje naň pozornosť.
Architektúra
Konceptom mostu je priama priestorová priamka, ktorá plynule reaguje na výškové a pôdorysné požiadavky zadania. Priamka je konštruovaná ako plynulá cesta vychádzajúca z dynamiky pohybu chodcov a cyklistov. Je tvorená jednou hlavnou a dvomi rovnobežnými priamkami, ktoré umožnia plynulý a čitateľný nájazd a výjazd cyklistov a chodcov a následne sa napája na existujúce komunikácie. Sklon rampy je 12 %, spĺňa teda podmienky univerzálneho navrhovania. Most je vyrobený z kvalitného ultra-vysokohodnotného betónu (UHPC) s bielym povrchom a obložený drevenými lamelovými prvkami. Vďaka konštrukčnému riešeniu môžeme hovoriť aj o etapizácii výstavby lávky. Architektúra mosta vďaka tomu využíva dva typy tvaroslovia. V prvej etape je zabezpečená okamžitá funkčnosť, ktorú zabezpečia predpäté UHPC segmenty. V tomto prípade sa lávka bude tváriť ako minimalistické sochárske dielo s minimálnymi nárokmi na údržbu. V druhej etape sa jedná o obloženie lávky drevenými lamelami a parkovými úpravami. Ultra-vysokohodnotný betón je aktuálne odbornou témou a jej aplikácia dáva možnosť zrealizovať unikátne architektonické a inžinierske dielo. Osvetlenie je zabezpečené pomocou LED svietidiel umiestnených v U profile mosta. Odvodnenie je riešené cez otvory v mostovke.
Technické riešenie
Konštrukcia bude zhotovená z predpätého UHPC betónu triedy C12/140. Most je zložený z prefabrikovaných segmentov, ktoré sú pomocou predpínacích káblov zopnuté ako korálky na niti. Aplikácia UHPC je v súčasnosti progresívne a unikátne architektonické a konštrukčné riešenie. Lávka bude slúžiť pre chodcov a cyklistov. Priečny rez mostu je riešený ako otvorený profil tvaru písmena U. Celková šírka mostu je 3,0 m a výška 1,6 m. V pozdĺžnom smere je most riešený ako segmentový, preto je dodatočné predpätie vedené len v priamej línii.